من با اقتصاد تأمین امنیت می‌کنم نه این‌که مشکل اقتصاد را با امنیت حل کنم. این تئوری بود که چندین سال قبل در مجلس و هنگام گرفتن رای اعتماد گفتم. من معتقدم امنیت کشور و نیز امنیت ملی را باید با توسعه کشور تأمین کرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، عضو ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان در جمع اعضای کانون سردفتران ایران با اشاره به این‌که شنیده‌ام کانون دفاتر اسناد رسمی اولین تشکل مردمی ایران است، گفت: این دفاتر بدون این‌که بار مالی را بر دوش منابع ملی تحمیل کند باری را از مجموعه نیازهای ملی برطرف می‌کند که یک تجربه مهم و قابل توجه است.

پورمحمدی افزود: این‌که اسناد مالکیت ما در کشور و نیز ثبت و ضبط احوالات شخصی مثل ازدواج و طلاق پایه انضباط اجتماعی از نظر قاعده‌مند سازی رفتار عمومی جامعه است. اگر این‌ها به نظم و نسق در بیاید یک فضای باثباتی در اموال و دارایی‌های مردم و آرامش روانی در جامعه ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این یک ثبات و آرامش در جامعه، کار دفاتر اسناد تأثیر جدی و اساسی روی رفتار اجتماعی می‌گذارد.

در ادامه گزیده صحبت های پورمحمدی را می خوانید:



سامان‌دادن بخش اسناد و املاك سلامت ساير نهادها را تضمين مي‌كند

* فساد چند مرکز اصلی دارد، یکی از این‌ها مراکز ثبت اسناد است. سازمان اسناد و املاک کشور یکی از مراکزی است که اگر سامان داده شود و بانک‌های جامع اطلاعاتی تشکیل شود و هر عملیاتی که انجام می‌شود دقیق ثبت و ضبط شود می‌توان به سلامت سایر نهادها اطمینان حاصل کرد.

* بودجه مملکت دیگر قدرت برداشتن بار نظام اداری را ندارد. بوروکراسی و دیوان سالاری فعلی قابل ادامه نیست و به انتهای خط رسیده است و حتماً باید اصلاحش کرد. در این حوزه باید نهادسازی‌های مردمی شود که کارهای نظام دیوان سالاری را ارائه دهند که هم می‌توانند عملیات بهتری ارائه دهند و هم هزینه‌های دولت را کاهش می‌دهند. ضمناً بار دولت را سبک‌تر می‌کند تا بتواند بهتر نظارت کند. از تجربه دفاتر اسناد رسمی باید در این خصوص استفاده کرد. بنده معتقدم قوه قضائیه که پیشخوان قضایی راه می‌اندازد آن را به دفاتر اسناد سپرده شود.


اجراي دولت الكترونيك فقط استفاده از كامپيوتر و اينترنت در محل كار نيست

* گاهی اوقات درباره دیوان‌سالاری ماشینی و مدرن تلقی اشتباه وجود دارد و با استفاده از کامپیوتر در محل کار اشتباه گرفته می‌شود. این موضوع مد نظر نیست. چرا که اگر مد نظر کامپیوتر و اینترنت بود که کافی نت‌ها و امروز در هر خانه‌ای اینترنت وجود دارد. به عبارت دیگر قصد نداریم مثل پليس+110 که برای عده‌ای دکان شده است، دکان تازه دیگری راه بیندازیم. یکی از شعارهای من این است که تکریم ارباب یعنی شعار لطفاً مراجعه نکنید، یعنی سامانه‌ای راه بیندازیم که دیگر افراد به مراکز مراجعه نکنند. سیستم باید کامل و جامع باشد. چرا که قرار نیست ما مراجعات را از یک دستگاه به دفاتر اسناد رسمی منتقل کنیم.

منظور از دولت الكترونيك، شفاف‌سازي فعاليت‌ها و مراجعه‌نكردن حضوري است

* متأسفانه هر گاه از دولت الکترونیک سخن به میان آمده می‌شود برخی مسئولان با کامپیوتری کردن اشتباه می‌گیرند. در حالی که منظور از الکترونیک کردن شفاف‌کردن و مراجعه نکردن است.

* امروز در آمریکا بانک مرکزی این کشور چنانچه کسی بخواهد 5 هزار دلار را جابجا کند مطلع می‌شود. چرا که تمام اطلاعات در یک جا جمع و قابل دسترس همه است. در این زیرساخت کامل یا فساد کم صورت می‌گیرد یا به صورت حداقل.


دولت برنامه‌هاي تحول الكترونيك را قبول ندارد

* متأسفانه دولت از هفت دولت آزاد است و این کارها(برنامه‌هاي تحول الكترونيك ) را قبول ندارد و انجام نداده است. امروزه هم عمر دولت رو به پایان است و چند ماه دیگر فضای جدیدی باید ایجاد شود. اما در این فضای جدید حتماً باید تغییر رفتار و تغییر وضعیت داده شود و تحول دولت الکترونیک حاصل شود.


* شاید تعداد اصول‌گرایان زیاد باشد ولی با هم کنار می‌آیند. آمدن عیبی ندارد بلکه دعوا کردن عیب دارد. اعلام کاندیداتوری قانون ندارد و حق دارند کاندیدا شوند. از سوی دیگر حزب نداریم تا بشود حزبی عمل کرد. باز‌ترین نظام انتخاباتی دنیا متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. چرا که در کشورهای پیشرفته دموکراسی بسته وجود دارد و تنها دو حزب اجازه معرفی کاندید دارند.

*تعدد کاندیدا متعلق به اصول‌گرایان و اصلاح طلبان است. اما در اصول‌گرایان دو ائتلاف ایجاد شده است که قرار است خروجی واحد داشته باشیم. اما تشکیل ستاد اقتضائاتی دارد که گاهی اوقات برای کنار آمدن در ائتلاف‌ها شرایط دشوار می‌شود. با این وجود فعلاً تغییر در ائتلاف‌ها صورت نگرفته است.

حضور در وزارت اطلاعات به دليل آشنايي با نقاط ضعف‌هاي خودي و دشمن نقطه قوت است

* من 33 سال در نظام کار کردم که 12 و نیم سال در دستگاه اطلاعاتی بودم. از سوی دیگر این دوره را نقطه قوت خود می‌دانم نه نقطه ضعف. از سوی دیگر کشور و اداره کشور لایه پنهان نیز دارد که باید این حوزه نیز مد نظر قرار گیرد. از سوی دیگر من در دستگاه اجرایی وزیر کشور بودم، اما آیا این وزارتخانه را امنیتی اداره کردم؟! ضمن این‌که من در وزارت اطلاعات کار امنیتی نکردم. 10 سال از مدت حضورم در وزارت اطلاعات کار سیاست خارجی می‌کردم و با تمام مدیران دستگاه دیپلماسی کشور من در آن سال‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته و اطلاعات پنهان خود را به این دستگاه‌ها ارائه می‌کردیم تا قدرت چانه‌زنی‌شان بالاتر برود. از سوی دیگر من روحانی نیز هستم و به آن تعلق جدی هم دارم اما آیا در وزارت کشور آخوندی عمل کردم. وزارت اطلاعات، وزارت کشور، سازمان بازرسی و ریاست جمهوری اقتضائات خاص خود را دارد و باید متناسب با فضای آن کار کرد. به عقیده من باید کسی در دولت آینده روی کار بیاید که تجربه‌های مدیریتی متنوعی داشته و ضعف‌ها و مشکلات کشور را از نزدیک بشناسد.

نمي‌توان مشكلات كشور را با امنيتي‌كردن فضا حل كرد

*من با اقتصاد تأمین امنیت می‌کنم نه این‌که مشکل اقتصاد را با امنیت حل کنم. این تئوری بود که چندین سال قبل در مجلس و هنگام گرفتن رای اعتماد گفتم. من معتقدم امنیت کشور و نیز امنیت ملی را باید با توسعه کشور تأمین کرد. ادبیات امروز دنیا این مشکل را حل کرده و اگر کسی حداقل دانش مدیریتی داشته باشد این را می‌فهمد که نمی‌توان مشکلات کشور را با امنیتی کردن فضا حل کرد. تقریباً هیچ یک از کاندیداهای مطرح در فضای انتخابات مانند من تجربه حوزه‌های مختلف مدیریت کشوری را پشت سر نگذاشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس